Monday, July 03, 2006

我! 非我!


我知道,將有一天,我的影子會殺死我。

自出生到我死亡的一天,我的影子就緊緊跟隨著我。牠是我的知己。我的影子就是我。

我的影子害怕光亮,總要躲在我的身後。在我還童稚時,我樂於當牠的守護者,擋在牠的前面掩護牠。

但當我漸漸長大,我竟越來越像牠了。我不再剛強地為他擋住黑暗,我寧願與牠躲藏黑暗之中。我是越來越微弱了,牠倒越來越強盛。我是不能離開牠的了。

直到有一天,將來的某一天,牠將領我進入陰溝中,睜眼看著我逐漸被無窮盡的黑暗吞噬。。。

在那一天,我將帶著微笑,而牠,將掛著眼淚。

因為,我的影子知道,我愛牠。。。

而我,將永遠愛牠。。。


"Then why did you not tell me sooner?" "Because you'd only have left me here like this. Because your rightful world is there outside." My shadow sits down in the snow and shakes his head from side to side. "But you won't listen, will you?" "I have responsibilities," I say. "I cannot forsake the people and places and things I have created. I know I do you a terrible wrong. And yes, perhaps I wrong myself, too. But I must see out the consequences of my own doings. This is my world. The Wall is here to hold me in, the River flows through me, the smoke is me burning. I must know why."

Hard-Boiled Wonderland and the End of the World by Haruki Murakami

No comments:

Post a Comment